بسمه تعالی
ظهور و توسعه کارآفرینی یک پدیده تصادفی نیست بلکه این پدیده وابسته به فاکتورهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که به عنوان شرایط توسعهی کارآفرینی فهرست میگردند. کارآفرینی فرآیندی است که درآن ایدههای بدیع و مناسب به منظور بهره برداری از فرصتها و منابع موجود در جهت اشتغال شناسایی و پیاده سازی میشود و به عنوان اصلی ترین منبع توسعه و یکی از عوامل تغییر در اکثر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، در حال پیگیری است. در ایران نیز همانند سایر کشورها به کارآفرینی به عنوان موتور توسعه ملی نگاه میشود و یکی از عوامل مهم در گسترش این فرایند، توجه به آموزش کارآفرینی است. آموزش کارآفرینی به عنوان یکی از ابزارهای مؤثر تکثیر تعداد کارآفرینان و توسعه کارآفرینی اجرایی و عملی ترین استراتژی برون رفت از بن بست ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی هر کشور محسوب می شود، با این تاکید که اهمیت آموزش کارآفرینی در اولین مقاطع تحصیلی و سطوح پایه ای یادگیری جهت توسعه مهارتهای حل مساله و استدلال، انتقال دانش در طول مراحل زندگی فرد غیر قابل انکار می باشد. در واقع آموزش کارآفرینی در مقاطع اولیه تحصیلی عامل اصلی ایجاد روحیه و نگرش کارآفرینی در افراد در بزرگسالی است، که سرانجام با توسعه توانمندیهای فرد در زمینه کسب و کار نمود پیدا می کند. آموزش کارآفرینی در سطوح تحصیلی قبل از ورود فرد به دانشگاه، هم برای کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای توسعه نیافته توصیه شده است، در واقع ادغام کارآفرینی در برنامه آموزشی پایه به عنوان ابزاری جهت کاهش بیکاری و افزایش رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع شناخته شده است. رشد و پرورش روحيه كارآفريني از ابتدایی ترین سطوح آموزش، رخوت و سستي، ياس و نا اميدي حاكم بر افراد را كه گاها معلول جو فضاي آموزشي خشك و مستبدانه بوده است، تبديل به جنبشي فكري براي آفريدن ايدهها و انديشهها ي نو و سالم در آینده افراد می نماید، اين ايده هاي نو و سالم است كه مي تواند به طرحي شغلي تبديل شود و در نهايت دانش آموخته مقطع متوسطه را به سمت و سوي كار جديد سوق دهد. از آنجا که دانشگاههاي ایران ظرفيت پذيرش همه فارغ التحصيلان متوسطه را ندارند و ايده هاي سالم و نوممكن است زمينه مشاركت فرهنگي و اجتماعي دانش آموز را به منزله يك شهروند مطلوب در جامعه در توسعه و ترقي جامعه فراهم آورد، بنابراين پرورش ويژگيهاي كارآفريني در دانش آموزان انتظاري است معقول كه جامعه از نظام آموزش و پرورش خود داشته و بهبود جو مدرسه شرايطي مناسب را براي اين فعاليت مهيا خواهد ساخت. به طور اجمالی میتوان موارد زیر را به عنوان برخی از دلایل اهمیت آموزش مبتنی بر کارآفرینی در مدارس ارائه نمود:
1-مدارس کانون اصلی تعلیم و تربیت هستند.
2-ناکارآمدی برخی روشهای فعلی آموزش و تربیت دانش آموزان خلاق و مساله گرا.
3-نیاز جامعه به دانش آموختگان کارآفرین.
4-ضروریات اجتناب ناپذیر بازار کار و اقتصاد ملی و جهانی.
5- نیاز مشاغل آینده به افراد دارای مهارت بیشتر و کارآمدی بالاتر.
با همه این تفاسیر روحیه کارآفرینانه در دانش آموزان زمانی تاثیر گذار خواهد بود که موضوع زیربنایی یعنی دگرگونی اساسی در نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد. بدون توجه به این مهم کارآفرینی در سطح جامعه تحقق نخواهد یافت. در این میان نقش معلم به عنوان شاخص ترین و ممتازترین عنصر جهت رویارویی با بحران های نظام آموزشی نمود ویژه ای پیدا می کند زیرا توسعه کارآفرینی مستلزم آموزش و تربیت معلمان و مربیان مجرب کارآفرینی است. معلم بایستی خود دارای ویژگی ها و روحیه کارآفرینی باشند تا سبب پرورش روحیه کارآفرینی در فراگیران شود و پرورش دهنده دانش آموزانی باشد که با جرات و جسارت و با تکیه بر تفکر، مهارت، خلاقیت، عملکرد، روحیه پرسشگری و تلاش خویش از شکست نهراسند. این خصوصیات زاییده جوی آزاد، خوشایند و مشارکت جویانه ای است که مقصود هزاره جدید میلادی است. در این میان مدرسه کارآفرینی اندیشه با چشم انداز «مدرسه ای کارآمد با برنامه جامع کسب و کار و نوآور برای تمام دوره های تحصیلی در جهت تربیت نیروی انسانی متفکر، خلاق، کارآفرین، مقتصد، ماهر، متعهد، مسئولیت پذیر، آینده نگر، .... و آماده ورود به زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اساس معیارهای نظام اسلامی» با ایجاد جو و فضایی مناسب و مطلوب زمینه بروز این ویژگیها را به عنوان جامعه ای کوچک از طریق فرایند طراحی نظام آموزشی مبتنی بر کارآفرینی ایجاد نموده است و بر مبنای سه مفروضه آموزش از طریق کارآفرینی :
1- مفروضه اول: کارآفرینی می تواند یاد گرفته شود و منحصرا یک توانایی ذاتی نیست.
2- مفروضه دوم: کارآفرینی میتواند تدریس شود و یادگیری تنها از طریق تجربه در زمینه و شرایط کارآفرینانه به دست نمی آید بلکه از طریق تلاش های آموزشی نیز میتواند صورت پذیرد.
3- مفروضه سوم: آموزش کارآفرینی می تواند از طریق نظام آموزشی انجام پذیرد.
در نظر دارد جهت ترویج و توسعه نگرش کارآفرینی در نظام آموزشی کشور با همراهی و مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهق(اصفهان) و با همکاری دانشگاه ها و نهادهای علمی و آموزشی معتبر در سراسر کشور سومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین با عنوان«مدارس کارآفرین: بایسته ها و نبایسته ها» را در 11 آبان 1402 در اصفهان برگزار نماید.
لذا بر مبنای ضرورت تحقق اهداف متعالي نظام جمهوري اسلامي ايران «پرورش انسان خليفه الله» از کلیه پژوهشگران، علاقه مندان حوزه کارآفرینی آموزشی، اساتید، دانشجویان و... دعوت بعمل می آید با شرکت در این کنفرانس بر غنا و عمق علمی و معنوی این رویداد بیفزایند.
با امتنان
دبیرخانه دائمی کنفرانس مدارس کارآفرین
تابستان 1401